Onze vloot

Cornelis de Houtman groep

De vloot van de Cornelis de Houtman groep bestaat momenteel uit 9 zeilboten (lelievletten) en 1 sleepboot.

Apollo

Naam: Apollo
Zeilnummer: 65
Kleuren: blauw – zwart
58

Dit is de oudste boot van onze groep en is ons ooit geschonken door de oude kaarsenfabriek. Tijdens ons 65-jarig bestaan had deze boot een speciale rol vanwege haar zeilnummer.

Hollandia

Naam: Hollandia
Zeilnummer: 243
Kleuren: rood – zwart
Dier: Zeehonden
962

Deze boot heeft is lange tijd de leidingboot geweest van de verkenners. Inmiddels is de Hollandia alweer een tijdje een baksboot bij de verkenners.

Argo

Naam: Argo
Zeilnummer: 642
Kleuren: rood – grijs
Dier: Zwanen
968

De Argo is een van de oudste boten binnen onze groep. Deze boot is altijd bij de verkenners geweest en heeft daar al meerdere prijzen binnen gesleept.

Antares

Naam: Antares
Zeilnummer: 797
Kleuren: Oranje – zwart
977

De 797 heeft al vele wedstrijden gewonnen. In 2009 is de boot helemaal omgetoverd tot wedstrijdboot van de groep met het bijbehorende tuigage.

Dorado

Naam: Dorado
Zeilnummer: 798
Kleuren: Blauw – blauw
Dier: IJsvogels
977

De Dorado is samen met de Antares rond 1977 aangeschaft. Zij diende als vervanging van de Sirius, die verder zou gaan als stamboot.

Mercurius

Naam: Mercurius
Zeilnummer: 1187
Kleuren: Geel – blauw
Dier: Bevers
987

De leden die hun verkennertijd hebben doorgebracht in de Mercurius houden waarschijnlijk wel de grootste liefde voor deze mooie boot er aan over.

Nautilus

Naam: Nautilus
Zeilnummer: 1465
Kleuren: Groen- zwart
Dier: Zeearenden
Bouwjaar: 2000

Om deze prachtige boot te kunnen betalen hebben we in 2000 pakketten van een supermarkt rondgebracht. Hiervoor kregen een flinke donatie.

Polaris

Naam: Polaris
Zeilnummer: 1686
Kleuren: Oranje – blauw
Dier: Bruinvissen
Bouwjaar: 2011

De Polaris won de op de dag van het ter water laten meteen al zijn eerste prijs. Het was namelijk dè Beste Vlet binnen het Vletten op de Maas project 2011.

Atlantis

Naam: Atlantis
Zeilnummer: 1712
Kleuren: Blauw – grijs
Bouwjaar: 2012

De Atlantis is de nieuwste aanwinst en is in 2012 aan de vloot toegevoegd. De boot is net als de Polaris door scholieren in elkaar gelast voor het ‘Vletten op de Maas project’.

Kastanujo groep

De vloot van de Kastanujo groep bestaat momenteel uit 5 zeilboten (lelievletten) en 1 sleepboot.

Poseidon

Naam: Poseidon
Zeilnummer: 480
Kleuren: Rood – wit
Windrichting: Zuid
Bouwjaar: 1968

Onze oudste schuit van de vloot. De Poseidon is een brede boot. Ze wordt ook wel het spookschip genoemd, ze vaart namelijk ook door zonder wind.

Aeolus

Naam: Aeolus
Zeilnummer: 481
Kleuren: Groen – geel
Windrichting: Evenaar
Bouwjaar: 1968

De leidingboot van de vloot. sinds 2014 is de vlet niet meer van de leiding maar van de padvindsters, het is altijd een eer om erin te varen.

Aphrodite

Naam: Aphrodite
Zeilnummer: 747
Kleuren: Groen – wit
Windrichting: Noord
73

In 2013 kwam deze prachtige schuit tussen de brug van de grote naar de kleine Elfhoeven, dit heeft veel schade aan de mast veroorzaakt. Met de nieuwe mast vaart ze weer als een pareltje.

Ino

Naam: Ino
Zeilnummer: 794
Kleuren: Rood – geel
Windrichting: West
73

De Ino is de zwaarste van de vloot, met de padvindsters is ze amper om te draaien. Ook heeft ze een uniek diep wrikgat. Of dit makkelijker wrikken is, daar zijn de meningen nog over verdeeld.

Najade

Naam: Najade
Zeilnummer: 1141
Kleuren: Blauw – rood
Windrichting: Oost
84

Onze wedstrijdboot en laatste aanwinst van de Kastanujo, met deze boot komen we met de Kaagcup aardig ver. In 2014 heeft ze een nieuwe zwaardkast gekregen, hierdoor is ze weer een veertje in het water.