Groepsindeling

Onze groep

Waterscoutinggroepen Cornelis de Houtman & Kastanujo zijn de leukste waterscoutinggroepen van Gouda. Onze groepen geven jeugdleden in Gouda een onvergetelijke tijd, vol leerzame maar vooral leuke activiteiten. De groepen zijn opgebouwd uit speltakken (een speltak is een bepaalde leeftijdsgroep binnen scouting). Onze groepen zitten op hetzelfde terrein en organiseren veel dingen gezamenlijk.

Cornelis de Houtman organiseert opkomsten op zaterdag, kampen en activiteiten voor de jongens. Kastanujo organiseert opkomsten op zaterdag, kampen en activiteiten voor de meiden. Bij de bevers (5 – 7 jaar) spelen jongens en meiden samen. Vervolgens gaan de jongens en meiden hun eigen weg en komen bij de wilde vaart (15 – 18 jaar) weer samen. De gemengde speltakken organiseren Cornelis de Houtman & Kastanujo gezamenlijk.

Bevers (gemengd, 5 – 7 jaar)

Wil jij elke zaterdag doorbrengen met vriendjes en vriendinnetjes?

Kom eens kijken bij de bevers en laat je fantasie werkelijkheid worden in dit avontuur!

Welpen
(jongens, 7 – 11 jaar)

Ben jij toe aan een spannend avontuur en wil je dingen doen waar je klasgenoten jaloers van worden?

Kom dan eens kijken bij de welpen, waar elke zaterdag een grote verrassing is!

Shanti-welpen
(meisjes, 7 – 11 jaar)

Ben jij een meisje dat houdt van avonturen en word je niet bang van modder?

Kom dan eens kijken bij de shanti-welpen, waar je elke zaterdag nieuwe vriendinnen en thema-figuren ontmoet!

Verkenners
(jongens, 11 – 15 jaar)

Leren zeilen en tegelijkertijd een top tijd beleven, wie wil dat nou niet?

Kom dan eens kijken bij de verkenners, waar elke zaterdag een groot feest is op het water!

Padvindsters
(meisjes, 11 – 15 jaar)

Heb je zin in lol en gekkigheid, maar wil je ook leren zeilen?

Kom dan eens kijken bij de padvindsters, waar elke zaterdag een nieuwe leuke ontdekking is op de plassen!

.

Wilde vaart (gemengd, 15 – 18 jaar)

Minder leiding krijgen en meer leiding nemen! Hier maak je een eigen programma!

Kom eens kijken bij de wilde vaart en geef aan de zaterdag je eigen draai!

.

Bevers (gemengd, 5 – 7 jaar)

Wil jij elke zaterdag doorbrengen met vriendjes en vriendinnetjes?

Welpen
(jongens, 7 – 11 jaar)

Kom dan eens kijken bij de welpen, waar elke zaterdag een grote verrassing is!

Shanti-welpen
(meisjes, 7 – 11 jaar)

Ben jij een meisje dat houdt van avonturen en word je niet bang van modder?

Kom dan eens kijken bij de shanti-welpen, waar je elke zaterdag nieuwe vriendinnen ontmoet!

Verkenners
(jongens, 11 – 15 jaar)

Leren zeilen en tegelijkertijd een top tijd beleven, wie wil dat nou niet?

Padvindsters
(meisjes, 11 – 15 jaar)

Heb je zin in lol en gekkigheid, maar wil je ook leren zeilen?

.

Wilde vaart (gemengd, 15 – 18 jaar)

Minder leiding krijgen en meer leiding nemen! Hier maak je een eigen programma!

Kom eens kijken bij de wilde vaart en geef aan de zaterdag je eigen draai!

Informatie brochure

We vertellen je graag meer over onze verenigingen. Bekijk daarom hier onze gezamenlijke informatie brochure!

Klik hier om onze gezamenlijke informatiebrochure te bekijken!

GEZAMENLIJK (Cornelis de Houtman & Kastanujo)

Locatie

Onze clubgebouwen liggen precies tussen de Reeuwijkse Plassen en het Goudse Hout in. Dat biedt oneindig veel mogelijkheden om te zeilen, te spelen en avonturen te beleven in het bos, de natuur en op het water.

Bekijk onze verhuurpagina voor een indruk van ons terrein.

Geschiedenis

De Cornelis de Houtman groep bestaat al meer dan 75 jaar (!) en is opgericht in 1945. In het jaar 1958 is de eerste lelievlet ‘de Apollo’ geschonken door de kaarsenfabriek (tegenwoordig Croda), hiervoor werd er gevaren in allerlei verschillende bootjes.

Waterscouting Kaŝtanujo in Gouda is een van de twee scoutinggroepen voor meiden in Nederland, en dan ook nog de oudste.

Meer over onze geschiedenis weten? Check onze geschiedenis pagina!

Meer oude foto`s zien? Dat kan in ons fotoalbum!