15 – 18 jaar (Wilde vaart)

zaterdag, 13:30 – 18:00 uur | gemengd, 15 – 18 jaar | wv@cornelisdehoutman.nl

De wilde vaart is de laatste en ook een van de leukste speltakken! Bij deze speltak komen de jongens van de Cornelis de Houtman en meiden van de Kastanujo samen. De speltak bestaat dus uit jongens en meiden.

Deze speltak neemt het heft in eigenhanden en organiseert (onder begeleiding) zelf de creatiefste opkomsten en de tofste activiteiten. Een opkomst voor de welpen organiseren, een zwembad tussen de boten bouwen of leren slepen? Bijna alles is mogelijk binnen de wilde vaart. Ook loop je af en toe een opkomst mee als leiding bij de bevers, welpen of verkenners.

Zelf meemaken wat de wilde vaart allemaal te bieden heeft?

Wekelijkse opkomst
Bij de wilde vaart heb je elke zaterdag opkomst van 13:30 tot 18:00 in de zomermaanden en van 13:30 tot 17:00 in de wintermaanden. Verder bedenk je elke week zelf (onder begeleiding) het programma! Dit betekent dat je samen met je leeftijdsgenoten invulling mag geven aan de hele dag. Hierdoor is alles mogelijk binnen deze opkomsten, zolang je het zelf wilt en gemotiveerd bent!

Meelopen
Bij de wilde vaart ga je opzoek naar jouw leidingteam! Zo mag je vanaf 17 jaar mag je namelijk meelopen als leidinglid bij alle andere speltakken. Dit kan bij de Kastanujo maar ook bij Cornelis de Houtman. Vond je dat ene spel als welp het allerleukste spel ooit? Dan kan je dat juist nu weer terugbrengen bij de welpen. Je kan nu zelfs meelopen bij een (zomer)kamp van een andere speltak! Dus alle (betere) ideeën die je over Vikingkamp als verkenner had kan je nu mooi in de praktijk brengen! Door het meelopen bij andere speltakken en leidingteams kan je later makkelijker een keuze maken waar je leiding wilt worden.

Zomerkamp
Een zomerkamp bij de wilde vaart is een unieke ervaring waarbij je ervaringen opbouwt die je voor altijd zal onthouden. Skûtsje zeilen, een trektocht te water in Friesland of over de Wester- en Oosterschelde dobberen, alles kan. Het zomerkamp zet je samen met je leeftijdsgenootjes en met de begeleiding in elkaar. Je mag dus zelf bepalen wat jullie gaan doen, hier komen meestal de leukste ideeën tot stand!

CWO-kamp
Het CWO-kamp draait om zeilvaardigheid. Dit kamp duurt vijf dagen en vindt plaats tijdens de herfstvakantie. Tijdens CWO-kamp leert de wilde vaart om zeilles te geven of geeft zelf al zeilles! In het eerste jaar dat je meedoet als wilde vaart krijg je les in het lesgeven. In het tweede jaar mag je ook zeilles geven. Je geeft dan meestal les aan de verkenners en padvindsters die ook meegaan op het kamp. Zeilles geven niets voor jou? Geen probleem! Je kan er ook voor kiezen om iets anders te doen zoals kookstaf of het schrijven van een dagelijks kampkrantje.

Kaagcup
Net zoals de verkenners doet ook de wilde vaart ieder jaar tijdens hemelvaart mee aan de Kaagcup! Er is alleen wel een klein verschilletje tussen de verkenners en de wilde vaart… Je mag bij de wilde vaart namelijk meedoen in de vrije klasse! Dit betekent dat je alle speciale uitrustingen uit de kast mag trekken om zo te kunnen winnen. Een wedstrijdzeil, dunne doften, een schootklem of een wedstrijdkatrol, alle wedstrijdtuigage is welkom!

Pannenkoekenkerstgala
Rond de kerst organiseert de wilde vaart een gala voor de gehele stam (18+ groep). Dit evenement is altijd een groot succes. Hierbij verzorgt de wilde vaart het gehele plaatje; pannenkoeken, aankleding, begroting & een geweldige eindejaar speech.

Onze leidingleden

Niels
Mijn naam is Niels, ik ben begeleiding van de wilde vaart en dit doe ik elke week met veel plezier. Ik hou van Kampen en van zeilen.
Robert
Komt binnenkort
Alexandra
Komt binnenkort

Al onze leidingleden zijn in het bezit van een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag).
Meer informatie hierover kan je vinden op onze sociale veiligheid pagina.

Nieuwsgierig? Neem contact met ons op via wildevaart@cornelisdehoutman.nl