11 -15 jaar (Verkenners)

11 – 15 jaar (Verkenners)

zaterdag, 13:30 – 18:00 uur | jongens, 11 – 15 jaar | verkenners@cornelisdehoutman.nl

De verkenners zijn avonturistische jongens tussen de 11 en 15 jaar. Bij de verkenners is het elke zaterdag een nieuw spektakel, waarbij het zeilen op de Reeuwijkse Plassen centraal staat.

Tijdens het zeilen komt alles aan bod; spellen op het water, zeilwedstrijden, zeilvaardigheid of even lekker afkoelen op het water. Maar de pret houdt niet op bij het zeilen, zo zijn ook zwemspellen, levend cluedo, onderhoud van de boten of een potje voetbal regelmatig te zien op de zaterdag.

Bij de verkenners kan je ook een paar keer per jaar insignes verdienen. Een insigne is het bewijs dat laat zien dat je vuur kan maken, zeilen, pionieren of een andere vaardigheid hebt. Check hier welke insignes je allemaal kan behalen!

Wekelijkse opkomst
Bij de verkenners heb je elke zaterdag opkomst van 13:30 tot 18:00 in de zomermaanden en van 13:30 tot 17:00 in de wintermaanden. Elke week bedenkt de leiding weer een spetterend spel of activiteit voor de opkomst op zaterdag. Daarnaast krijg je ook ruimte om vrij te zeilen waarbij de bootsman en kwartiermeester (de oudste verkenners) de ventjes (de jongere verkenners) helpen om meer zeilvaardigheid te krijgen.

Zomerkamp
Op zomerkamp draait alles om spellen en samenwerken. Zomerkamp vindt plaats tijdens het begin van de zomervakantie en is 10 dagen lang. Tijdens het zomerkamp strijd je met je boot voor een plekje op de kampwinnaarsbeker. Op het kamp zitten de dagen boordevol spellen, raadsels gezonde competitie en nog veel meer. Elk zomerkamp staat in teken van een thema waarin de leiding je meeneemt op een spannend avontuur met de gekste figuren, zoals bijvoorbeeld een Viking kamp!

CWO-kamp (zeilkamp)
Op CWO-kamp krijg je les in zeilen! Dit kamp duurt 5 dagen en vindt plaats tijdens de herfstvakantie. Op het kamp zit je per zeilniveau ingedeeld en zit er een instructeur in de boot die je wegwijs maakt binnen de watersport, met nadruk op het zeilen in een kielboot. Dit kamp wordt mede-georganiseerd door de meidengroep Kastanujo. Dit betekent dat je met jongens en meisjes van hetzelfde zeilniveau in de boot zit!

Kaagcup
De Kagerplassen zijn misschien wel een van de mooiste zeilplassen (buiten de Reeuwijkse plassen natuurlijk) van Nederland. Op de kagerplassen zijn er ieder jaar tijdens hemelvaart zeilwedstijden voor alle waterscoutinggroepen. Aan deze wedstrijden doen wij als verkenners graag mee met de oudste jongens en dat niet zonder resultaat. Afgelopen jaren zijn er al aantal keer de krant gehaald! Dus misschien sta jij binnenkort ook wel met ons in de krant…

Mol-weekend
Tijdens de voorjaarsvakantie gaan de jongere jongens opzoek naar de Mol! Tijdens dit weekend voer je allerlei opdrachten uit die geïnspireerd zijn op het televisieprogramma om zo geld voor de pot te verdienen. Ondertussen moet je er ook achter komen wie de boel probeert te saboteren. Ontmasker jij de mol en ga je met een dikke prijs naar huis?

Vader-zoondag
Op vader-zoondag zijn niet alleen de verkenners, maar ook hun vaders welkom! Een zaterdag lang organiseren we leuke spellen waarin de vaders zich van hun beste kant laten zien, terwijl jij bewijst wie er nou echt de stoerste man in huis is.

Regionale zeilwedstrijden
In het najaar zijn er Regionale zeilwedstrijden. Zaterdag en zondag varen we zeilwedstrijden met de scoutinggroepen die zeilen op de Reeuwijkse plassen. Daarnaast is dit het moment dat je kan worden gekwalificeerd voor het LSZW (Landelijke Scouting Zeilwedstrijden) in Harderwijk!

LSZW (Landelijke Scouting Zeilwedstrijden)
Mocht je tijdens de regionale zeilwedstrijden heel goed gezeild hebben dan mag je naar de LSZW oftewel het NK. Waterscoutinggroepen vanuit het hele land reizen af naar Harderwijk om hieraan mee te doen. Het NK is in het verleden meerdere keren gewonnen door de verkenners.

CWO diploma

Binnen onze vereniging vinden wij het belangrijk dat iedereen op een goed en verantwoordelijk niveau kan zeilen. Daarom werken wij met het CWO systeem. CWO staat voor Commissie Watersport Opleidingen en wordt landelijk gebruikt bij zeilscholen, zeilverenigingen en scoutinggroepen om de leden via de juiste richtlijnen goed op te leiden. Inmiddels hebben we nogal wat (oefen)materiaal verzameld wat wij graag met jullie delen.

Klik hier om onze insigne poster te bekijken!

INSIGNEPOSTER VERKENNERS

Tijdens speciale opkomsten kan je bij de verkenners allerlei insignes verdienen. De leiding verteld wanneer je het insigne hebt behaald en je deze mag bestellen via de webshop. Heb jij al tijdens een opkomst bewezen dat je kan koken of kamperen? Spaar ze allemaal! Benieuwd welke insignes je allemaal kan behalen?

Onze leidingleden

Al onze leidingleden zijn in het bezit van een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag).
Meer informatie hierover kan je vinden op onze sociale veiligheid pagina.

De verkennerwet

Als je bij onze verkennergroep komt moet je natuurlijk de wet kennen. De wet moet je ook opnoemen bij je installatie, dus leer hem goed uit je hoofd ;-).

• Een padvinder is eerlijk
  • Een padvinder is trouw
  • Een padvinder is hulpvaardig
  • Een padvinder is broeder voor alle andere padvinders
  • Een padvinder is voorkomend en sportief
  • Een padvinder heeft zorg voor de natuur
  • Een padvinder weet te gehoorzamen
  • Een padvinder zet door
  • Een padvinder is spaarzaam
  • Een padvinder heeft eerbied voor zichzelf en alle anderen

Uniform

Binnen onze vereniging dragen we een uniform, hiervoor heb je het volgende nodig:

Bij de verkenners heb je het volgende nodig voor je uniform:
Blauwe verkennerblouse
Installatiepakket verkenners
Koningsblauwe das (alleen als je niet bent overgevlogen vanaf de welpen)
Dasring (alleen als je niet bent overgevlogen vanaf de welpen)

Alles is te bestellen via onze webshop.

Wat hoort waar op het uniform?

Nieuwsgierig? Neem contact met ons op via verkenners@cornelisdehoutman.nl